Din webbl�sare �r f�r�ldrad. Vi rekommenderar att du laddar ner en nyare version.
Google Chrome , Internet Explorer 11 , Firefox

9 november 2016, Skandiform

Lär känna designern Joe Doucet

Lar_kanna_designern_Joe Doucet.jpg


Joe Doucet är en av USAs mest eftertraktade designers. Vi på Skandiform har haft förmånen att arbeta tillsammans med honom vid utvecklingen av vår nya serie MY. Men vem är egentligen Joe Doucet? Vad har gjort honom framgångsrik? Och vilken syn har han på design? Välkommen att lära känna Joe lite närmare.

När föddes ditt intresse för design?
”Jag är uppvuxen i en liten stad i Texas som få människor hört talas om. Redan när jag var liten hade jag en förkärlek för konst och jag har alltid varit duktig på att teckna men det var egentligen först under skolåren som jag insåg vad jag ville göra. Samtidigt som jag gick på high school arbetade jag i en printshop. Då och då kom det in kunder som behövde hjälp med en logotype eller grafisk profil. Även om detta inte ingick i butikens normala utbud fick jag ta hand om dessa kunder. Här föddes en förståelse för att det här var något som jag var duktig på och som det dessutom gick att försörja sig på.”

Varför blev det just design av produkter?
”Det var inte tanken från början. När jag sökte in till den mest prestigefyllda designskolan i USA, Art Center College of Design, och kom in var det för att läsa grafisk design. Men ganska snart insåg jag att det var designa objekt som jag ville syssla med. Det finns något väldigt spännande med produkter som har en lång livscykel, som ofta passerar vidare genom flera generationer. Så vid sidan om mina ordinarie studier utbildade jag mig även inom objektsdesign.”

Du har en bred portfolio, är det medvetet?
”Ja, det är ett medvetet val. Min ambition har alltid varit att arbeta med produkter och objekt för många olika branscher. Jag anser att ju mer mångsidig du är desto bättre är du. Det du lär dig från en bransch kan du ta med dig och tillämpa i en annan. Så fort du blir expert inom ett område tenderar du att utforska mindre. Du har fler begränsningar och regler att ta hänsyn till och allt för mycket i din problemlösning går på rutin. Därför vill jag inte bara vara exempelvis möbeldesigner. Jag vill kunna närma mig nya problem utan förutfattade meningar. För mig kommer innovation av att inte veta, att naivt kunna ta sig an något nytt. Totalt under min karriär har jag kanske designat tio möbler och jag tar mig aldrig an mer än ett möbelprojekt om året.”

Hur tar du dig an en ny designuppgift?
”Design handlar inte bara om utveckling och formgivning, det är ett sätt att angripa ett problem. Jag börjar alltid med att försöka hitta kärnan i utmaningen, att koka ner idén till en tydlig och klar mening. Vad ska produkten få människor att tänka, tycka, känna. Vissa produkter behöver förmedla trygghet, andra mod och innovation.

Denna mening är därefter basen för designarbetet. Jag skissar sällan i början av processen. Design handlar om kommunikation. Designen ska berätta för betraktaren eller användaren vad produkten ska användas till. Den ska vara enkel och självklar. Funktionen ska vara en naturlig, integrerad del av designen. Kanske är det därför jag attraheras av just skandinavisk design där detta är så tydligt.”

Hur startade samarbetet med Skandiform?
”Jag har länge velat göra något tillsammans med ett skandinaviskt möbelföretag så när möjligheten till ett samarbete med Skandiform öppnade sig tyckte jag det var oerhört spännande. Vi pratade i början om design av en enskild stol men relativt snart utvecklade sig detta till ett helt program, en hel serie anpassad för aktivitetsbaserade kontor. MY är en flexibel familj med integritet. Den är skapad för att erbjuda rum i rummet så att man sitter avskilt samtidigt som man känner samvaron med omgivningen. Det ska riktigt spännande att följa hur den tas emot på marknaden.”


Om Joe Doucet
Joe Doucets förmåga att skapa gränsöverskridande design har gjort honom till en av de mest eftersökta kreativa talangerna i USA. Han är utbildad vid välrenommerade Art Center College of Design inom Communication Design. Som designer, innovatör och creative director har han löst problem och designat lösningar inom en lång rad skilda områden såsom möbler, elektronik, varumärkesidentiteter, mode, smycken, leksaker, inredning och arkitektur. Exempel på uppdragsgivare är Bernhardt, BMW, Braun, Hugo Boss, Moët & Chandon och Target. Hans arbete har ställts ut och visats på flera av de stora internationella arenorna såsom London Design Museum och The Biennale International Design i Saint Etienne. Listan över internationella priser och utmärkelser inkluderar en Cooper-Hewitt National Design Award nominering inom produktdesign 2016, World Technology Award 2010 och Good Design Awards 2008 och 2010. Joe innehar mer än 50 patent för sina olika designer och innovationer.

 

scandinavian sence
SKANDIFORM AB BOX 36 SE-288 21 VINSLÖV SWEDEN
+46 (0)44 855 50 info@skandiform.se

SKANDIFORM AB BOX 36 SE-288 21 VINSLÖV SWEDEN
+46 (0)44 855 50 info@skandiform.se

Nyhetsbrev




×
; ;