Din webbl�sare �r f�r�ldrad. Vi rekommenderar att du laddar ner en nyare version.
Google Chrome , Internet Explorer 11 , Firefox

12 september 2016, Skandiform

Vad kännetecknar skandinavisk design?

Vad_kannetecknar_skandinavisk_design.jpg


Att skandinavisk design har en egen karaktär och ett eget uttryck råder det ingen tvekan om. Det är detta som gjort den så uppskattad och eftertraktad världen över. Men vad skiljer egentligen skandinavisk design från exempelvis amerikansk? Vi tog tillfället i akt och frågade vår designer från USA, Joe Doucet, vad han ansåg om saken.

Vad karakteriserar skandinavisk design?
”För mig är skandinavisk design naturligt ren och avskalad. Det känns som om ni skandinaver har en inneboende känsla för hur ni ska uttrycka er för att signalera ärlighet i designen. Det blir enkelt och utan ansträngning. I mina ögon finns det flera likheter mellan skandinavisk och japansk design. Båda är rena i sina former, utan utsmyckningar och överdrivna tilltag. Funktionen träder fram sömlöst som en del av designen.”

Vad kännetecknar amerikansk design?
”Amerikansk design är mycket mer diversifierad. Det finns många inriktningar som alla kännetecknas av olika saker. Vissa stilar påminner mer om den skandinaviska men det saknas ändå samma naturliga renhet och ärlighet. Andra stilar är mer pråliga och svulstiga. Valet av färger och material skiljer sig också mycket från det som kännetecknar det skandinaviska.”

Vad beror det på?
”Mycket påverkas av hur livet för en nyutexaminerad designer ser ut. Det finns inga säkerhetsnät så alla måste hitta ett sätt att försörja sig på direkt. Det har gjort att det framför allt finns tre dominerande vägval för designers i USA för tillfället, vilket givetvis påverkar hur designen ser ut.”

1. Processtyrd design
”Den första är att man får jobb på en studio eller designbyrå inom exempelvis industriell design. Då blir du automatiskt en del av systemet. Du har ett jobb som anställd och förväntas producera efter givna ramar och processer. Projekten är stora företagsprojekt drivna av processer och det finns inte mycket utrymme för kreativitet och innovation. Du ska leverera i enlighet med en brief.”

2. Egen producent
”Den andra trenden som kommit starkt de senaste fem åren är att du själv producerar din design. Idag finns det enkla och lättillgängliga verktyg för att förverkliga dina produkter vilket startat en så kallad ”maker-movement”. Du producerar dina verk och jobbar på att sprida dem för att göra dig ett namn. Men det tar tid och pengar att lyckas och givetvis kan du bara bli så bra som dina verktyg medger.”

3. Internationell karriär
”Den tredje möjligheten är att börja arbeta med internationella designvarumärken. Här krävs det mycket för att lyckas eftersom du konkurrerar med de bästa i världen. Från mitt perspektiv finns det totalt bara ett tiotal designers i USA som på allvar har gjort den resan. Vår möjlighet att lyckas ligger i att vara duktiga på att reducera kostnader och hitta effektiva lösningar.”

Design för offentlig miljö
”En annan skillnad mellan det skandinaviska och amerikanska är att det i Skandinavien oftare formges direkt för konsumentmarknaden. Det finns en stark tradition av att vilja inreda hemmen med snyggt designade och funktionella produkter som saknas i USA. Här sker nästan all design och möbelutveckling riktad mot offentlig miljö eftersom det är där de stora volymprojekten finns. Jag tror det är nödvändigt att det finns både och.”

Exempel på skandinavisk design
Vill du se exempel på skandinavisk design ska du kika närmare på våra inspirationssidor.

Om Joe Doucet
Joe Doucets förmåga att skapa gränsöverskridande design har gjort honom till en av de mest eftersökta kreativa talangerna i USA. Han är utbildad vid välrenommerade Art Center College of Design inom Communication Design. Som designer, innovatör och creative director har han löst problem och designat lösningar inom en lång rad skilda områden såsom möbler, elektronik, varumärkesidentiteter, mode, smycken, leksaker, inredning och arkitektur. Exempel på uppdragsgivare är Bernhardt, BMW, Braun, Hugo Boss, Moët & Chandon och Target. Hans arbete har ställts ut och visats på flera av de stora internationella arenorna såsom London Design Museum och The Biennale International Design i Saint Etienne. Listan över internationella priser och utmärkelser inkluderar en Cooper-Hewitt National Design Award nominering inom produktdesign 2016, World Technology Award 2010 och Good Design Awards 2008 och 2010. Joe innehar mer än 50 patent för sina olika designer och innovationer.

scandinavian sence
SKANDIFORM AB BOX 36 SE-288 21 VINSLÖV SWEDEN
+46 (0)44 855 50 info@skandiform.se

SKANDIFORM AB BOX 36 SE-288 21 VINSLÖV SWEDEN
+46 (0)44 855 50 info@skandiform.se




×
; ;